Klippeteknik

Der findes groft sagt to klipningens principper.
Kontinuitets-klipning (Usynlig klipning)
Montage-klipning (synlig klipning)

Kontinuitets klipning

Kontinuitets klipning går ud på, at man klipper sådan at man ikke ligger mærke til at man klipper.
I kontinuitets klipning kan man bruge bevægelses- eller blikretning som kan illustreres ved at hvis vi ser en indstilling hvor at man ser et nærbillede af en persons øjne, vil vi nærmest forvente eller acceptere at det næste klip vi vil se var en indstilling af det personen så.
Man kan også bruge det der hedder match cut hvor man klipper et billed hvor det primære interessefelt og tilskuerens fikseringspunkt falder på sammen med det næste billede fikseringspunkt.

Montage klipning

Montage klipning går ud på at der bliver klippet sådan at tilskueren skal tænke over hvorfor der blev klippet. Det kunne f.eks. være hvis man så et nær billede af en mand. Så derefter så et nærbillede af en suppe så ville instruktøren gerne have en til at tænke sult.
Montageklipning bliver ikke brugt så meget da det nogle gange er svært at vide hvad instruktøren gerne vil sige.

Dybdefokus

I dybde fokus satser man mere på enkeltbilleder end på klipning. Man vil gerne fortælle sin historie via billedekomposition.
dybdefokus giver en meget rolig klipperytme hvor at tilskueren kan fordybe sig i handlingen, personens dialog og billedekomposition.

Kryds-parallelklipning

Man bruger krydsklipning til at skabe mere spænding. F.eks. hvis vi ser en scene hvor heltinden bliver sat fanget og spændt fast på nogle togskinner. næste scene ser vi helten der er på vej i sin bil. og sådan skriftes der hele tiden mellem de to det giver også en fornemmelse af at det sker på samme tid.

Filmisk tid er længere end faktisk tid (tidsforlængelse)

Det bruges blandt andet ved at skurken og helten står over forhinanden. Så kan man blandt andet bruge en række nærbilleder så bliver det mere følsesmæsigt og spændende.

Andre begreber

Suspence = en scene spændes til det yderste.
Slow motion = bevægelser vises langsommere end normalt.
Strobe = hvor bevægelser også vises langsomt dog i ryk da nogle af indstillingerne er taget ud.
Frossent billede = man fryser virkeligheden meget kort til et stil billede.

Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License